ابزار هدایت به بالای صفحه

پشتیبانی

مراحل نگارش مقاله - مهندسی صنایع پیام نور گرگان
X
تبلیغات
وکیل جرایم سایبری
 
مهندسی صنایع پیام نور گرگان
Industrial Engineer Payamenoor Gorgan
درباره مهندسی صنایع


2 گونه تعریف از مهندسی صنایع : 1-مهندسی صنایع را می توان کاربرد اصول و فنون مهندسی مدیریتی به منظور بهبود، طراحی و نصب سیستم هایی شامل انسان، مواد، اطلاعات، انرژی و تجهیزات برای فراهم آوردن امکان تولید کالاها و ارائه خدمات بشکل کارآ و مطلوب دانست. برای بررسی، ارزیابی و کاربرد این سیستم ها، دانش و مهارت های علوم ریاضی، علوم فیزیکی و علوم اجتماعی به همراه فنون طراحی مهندسی موردنیاز است. فعالیت های مهندسی صنایع همانند پلی است که ارتباط بین اهداف مدیریت و عملکرد عملیاتی سازمان را ایجاد می نماید. مهندسان صنایع بیشتر درگیر افزایش بهره وری در مدیریت منابع انسانی، روش ها وفناوری اند. حال آنکه سایر رشته های مهندسی بیشتر درگیر ماهیت فنی فرآیندها و فرآورده ها می باشند. 2-با پیشرفت و تحول سریع علوم و فنون و پیچیدگی های روز افزودن آن، بالطبع نظامهای تولیدی و خدماتی نیز گسترش یافته اند که در این میان اداره صحیح و مناسب این گونه واحدها مستلزم بکارگیری تکنیک های علمی و پیشرفته جهت پیشبینی مدلسازی، برنامهریزی، تأمین و تدارک، اجرا و نظارت و ارزیابی نتایج حاصله در راستای وظایف مدیریتی است. همانطوری که میدانیم فعالیت هر نظام اعم از تولیدی یا خدماتی با اتکا بر فناوری خاص آن امکان تداوم و استمرار دارد و صرفنظر از ماهیت فنی و صنعتی امر، فناوری دارای چهار جز اصلی یعنی شامل ۱) تجهیزات، امکانات تولیدی و خدماتی ۲) مدیریت و سازمان ۳) نیروی انسانی ۴) دانش فنی است. از آنجا که رشته های مهندسی مرسوم نظیر مهندسی مکانیک، برق، ساختمان و ... بیشتر به ابعاد فنی صنعت (مورد ۱ و ۴) توجه دارند. در فرایند کسب و کار رقابتی به تنهایی پاسخگوی مسائل پیچیده خدمات مهندسی و مدیریتی مدرن امروزی که بصورت سیستماتیک تحولات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و باورهای انسانی را در چرخه حیات سیستمهای مورد توجه خود لحاظ نمینمایند نیستند. لذا برای رفع چنین کمبودهایی در قرن حاضر بویژه طی چند دهه اخیر، رشته جدیدی تحت عنوان مهندسی صنایع با بهره گیری از علوم ریاضی، فیزیکی، اجتماعی، اقتصادی و تکنیکها و فنون مهندسی بوجود آمده است. با توجه به مراتب فوق شاید مناسب بود این رشته با عنوان مهندسی مدیریت معرفی میشد، چرا که کاربردهای آن محدود به صنعت نیست و هر موسسه انتفاعی و غیر انتفاعی با جنبه صنعتی یا خدماتی میتواند از فنون و تکنیک های مهندسی صنایع بهره گیرد. مبحث صرف منابع و حصول حد اکثر نتیجه از منابع مصروفی چیزی نیست که منحصر به صنعت یا بنگاه خاصی باشد و امروزه با توجه به کمبود ارتقاع سطح بهرهوری امری ضروری و حیاتی محسوب میشود که نشانگر بستر گسترده برای فعالیتهای مهندسی صنایع نفتی میشود . مهندسی صنایع در حرفه ها و مشاغلی همچون، بانکداری، خدمات مشاورهای، صنعت بیمه، شرکتهای هواپیمایی، کشتیرانی، بیمارستانها، کارخانجات، کشت و صنعت، خدمات شهری، استادیومهای ورزشی و یا هر مکان دیگری که نیاز به برنامه ریزی، هدایت و مدیریت و ارتقا بهره وری میباشد کاربرد دارد. برای ارائه نظرات و پیشنهادات
کاربران سایت
جمعه 27 فروردین 1395 :: 05:43 ب.ظ ::  نویسنده : محمد نادرپور


به نام خدا


مقاله نویسی از ابتدا تا زمانی که مقاله چاپ برسد، شامل 5 مرحله اساسی زیر است:


مرحله اول: پژوهش و طراحی مقاله
مرحله دوم: نگارش مقاله
مرحله سوم: انتخاب مجله و ویرایش مقاله
مرحله چهارم: ارسال مقاله
مرحله پنجم: فرآیند داوری و بازنگری مقاله
  

در قدم اول باید داده‌های خام مقاله را فراهم کرد که مواد خام مقاله از دل پژوهش علمی استخراج می‌شود. یک پژوهش ممکن است یافته‌های متعددی داشته باشد. مثلا یک تحقیق در مورد عوامل موثر بر میزان تمایل افراد جامعه به کسب مدارج بالای علمی ممکن است یافته‌های مختلفی در زمینه مسایل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی داشته باشد. اما یک مقاله باید فقط و فقط یک ایده مشخص و محدود داشته باشد. این اولین قدم در طراحی  مقاله است. یعنی مشخص کنیم که این مقاله در یک جمله چه حرف جدیدی را به متخصصین یک حوزه نظری خاص ارائه می‌کند که این متخصصین این مطلب را تاکنون نمی‌دانسته‌اند. مثلا ممکن است مقاله ما به «اساتید جامعه‌شناسی آموزش» این مطلب را بیان کند که «میزان اقبال عمومی به فراگیری سطوح علمی بالاتر رابطه‌ای معنی‌داری با نقش پژوهش در حل مشکلات جامعه ندارد.» این یافته (با فرض اینکه جدید است) یکی از تئوری‌های رایج جامعه‌شناسی آموزش که می‌گوید« بین نیاز جامعه به توسعه مبتنی بر دانش و اقبال عمومی به فراگیری دانش هم‌بستگی وجود دارد» را به چالش می‌کشد. همانطور که در این مثال دیدیم، مقاله ما ممکن است تنها بخشی از تحقیق ما را در بر گیرد. اما قطعا یک یافته خیلی ارزشمند را شامل می‌شود که برای متخصصین حوزه تحقیقاتی ما جدید و مهم به شمار می‌آید. همچنین مشخص است که این یافته ما چگونه یافته‌های قبلی متخصصین این حوزه را نقد، تکمیل و یا بهبود می‌بخشد. خوب پس اگر به سه سوال زیر پاسخ دهیم، عملا مقاله خودمان را طراحی کرده‌ایم.

1.سوال اساسی مقاله ما چیست؟ چه ادعایی می‌خواهیم بکنیم؟ (ایده مقاله)
2.چگونه این سوال را می‌خواهیم پاسخ بدهیم؟ (متدولوژی مقاله)
3.پاسخ دادن به این سوال چگونه یافته‌های متخصصین حوزه تخصصی ما را نقد، تکمیل و یا بهبود می‌بخشد؟ (نوآوری مقاله)

وقتی که طراحی مقاله مشخص شد(پاسخ به سه سوال بالا)، باید مقاله را بر اساس ساختار استانداردی که دارد بنویسیم. ساختار استاندارد مقاله شامل چکیده، مقدمه، مرور ادبیات، متدولوژی، یافته‌ها و تحلیل و بالاخره بحث و نتیجه‌گیری است. همه این بخش‌های مقاله باید حول این سه سوال اساسی مقاله نوشته شود. عملا هیچ مطلبی در مقاله نباید ذکر شود مگر اینکه مرتبط با این سه سوال اساسی باشد. چکیده قرار است که خلاصه کل مقاله باشد. در مقدمه ایده اساسی مقاله و ضرورت پاسخ به آن را بیان می‌کنیم. در مرور ادبیات کارهای مرتبط  قبلی در خصوص ایده اصلی مقاله را بررسی می‌کنیم و مبانی لازم برای مقاله خودمان را استخراج می‌کنیم. در بخش متدولوژی، نحوه پاسخ به سوال اساسی مقاله را تشریح می‌کنیم. در بخش یافته‌ها و تحلیل، نتایج مرتبط به دست آمده از تحقیق را که به ما کمک می‌کنند پاسخ مقاله را بیابیم، بیان می‌کنیم. و بالاخره در بخش بحث و نتیجه‌گیری توضیح می‌دهیم که یافته‌های ما چه پاسخی را به سوال مقاله داده و این پاسخ چگونه یافته‌های قبلی در این زمینه را نقد، تکمیل و یا اصلاح می‌کند. وقتی که محتوای خام مقاله را نوشتیم، باید مجله‌ای را که می‌خواهیم مقاله‌مان را به آن ارسال کنیم انتخاب کنیم. این مجله باید به نحوی انتخاب شود که موضوع مقاله ما جزء حوزه تخصصی مورد پوشش آن مجله باشد. علاوه بر این، سطح مجله نباید خیلی بالاتر یا پایین‌تر از سطح مفاله کیفی ما باشد. ملاحظات دیگری مانند گرایش‌های نظری و متدولوژیکی مجله می‌تواند به انتخاب مجله کمک کند. مثلا بعضی از مجلات بیشتر تمایل دارند که مقالات کمی را چاپ کنند تا مقالاتی که از روش‌های تحقیقی کیفی استفاده کرده‌اند. وقتی مجله را انتخاب کردیم، باید به دقت ضوابطی را که مجله برای نگارش مقاله (چه محتوا و چه مسائل ظاهری) نیاز دارد را اعمال کنیم. در این مرحله، در کنار ویرایش مقاله (از نظر املایی و انشایی)، باید ضوابط نگارش مقاله (مانند نحوه ارجاع دهی، صفحه‌آرایی، فونت‌ها و ...) را مو به مو اعمال کنیم.

 وقتی که از اعمال تمامی ضوابط نگارش مقاله مطمئن شدیم، مقاله‌مان را به مجله ارسال می‌کنیم. فرآیند ارسال شامل نگارش نامه ارسال مقاله به سردبیر، ارائه اطلاعت مربوط به نویسندگان و سایر اطلاعات لازم( مانند نداشتن تضاد منافع ، رعایت اصول اخلاقی و...) است. این مرحله بعضا از طریق ارسال مطالب به صورت ایمیل یا به صورت ارسال مطالب از طریق وب‌سایت مجله صورت می‌گیرد. از زمانی که مقاله‌مان را به مجله ارسال می‌کنیم، فرآیند داوری مقاله شروع می‌شود. بسته به تصمیمی که توسط سردبیر مجله و داوران مجله در مورد مقاله ما گرفته می شود، ممکن است که لازم باشد این مرحله را چندین بار تکرار کنیم. مقاله ممکن است در این مسیر مردود شود، مشروط شود، یا اینکه پذیرفته شود.

دسته بندی ها
آمار بازدید از سایت
  • تعداد بازدیدکنندگان: 197028